Fastighetsöverlåtelse­tjänsten

Hjälp

Gå till anvisningens innehållsförteckning

Ändring av inteckning

Av ansökningar som gäller ändring av inteckning är det endast möjligt att göra en elektronisk ansökan om dödande av inteckning via Fastighetsöverlåtelsetjänsten. Övriga ansökningar om ändring av inteckning kan endast göras skriftligt.

Följande ärenden om inteckningsändringar förekommer:

  • ändring av prioritetsordningen för inteckningar eller för en inteckning och en särskild rättighet
  • utvidgning, delning eller dödande av inteckning
  • sammanslagning av inteckningar
  • upplösning av gemensam inteckning
  • ändring av pantbrevsform (t.ex. från skriftligt till elektroniskt)
  • utfärdande av nytt pantbrev (t.ex. för ett förkommet eller skadat skriftligt pantbrev; i fråga om ett förkommet pantbrev krävs först ett dödande av handlingen)
  • överföring av fastställda inteckningar i en arrenderätt till fastigheten

Dödande av inteckning

Du kan ansöka om dödande av inteckning via Fastighetsöverlåtelsetjänsten när pantbrevet är elektroniskt till sitt format (inte skrifligt), pantbrevsmottagaren är ägaren eller ägarna av fastigheten och inteckningen är fastställd i hela fastigheten.

Dödande av inteckning kan sökas av fastighetsägaren. Samtliga ägare av fastigheten ska anteckna ansökan om dödande av inteckning.

Om pantbrevsmottagaren är en bank, kontakta banken för att få inteckningen dödad. Banken kan göra ett utkast till ansökan om dödande av inteckning och ge sitt samtycke till det elektroniskt. Efter detta undertecknar fastighetens ägare ansökan i Fastighetsöverlåtelsetjänsten och ansökan blir anhängig.

versio: v14.7.1-4-gab577b953d